En.

Presă


Afacerile care vizeaza comercializarea pestelui sunt afaceri de familie care ajung sa aiba cifre de afaceri de milioane de euro odata cu interesul in crestere al romanilor ce frecventeaza hotelurile si restaurantele de lux (Ziarul Financiar)


"Ideea si experienta existau deja in familie inca din 1975, dar s-au putut concretiza abia dupa Revolutie avand in vedere lipsa sistemului privat in perioada comunista. Eu si sotul meu i-am dat o personalitate juridica dupa Revolutie desi era o idee mostenita de la familia acestuia. Varsta medie de implicare a fiecarei generatii a fost de 20-25 de ani", spune Florica Tutuian, asociat la Pestisorul de Aur Import Export.

Etapa cea mai dificila, costisitoare si consumatoare de timp a fost privatizarea pe care au inceput-o in 1991 si au terminat-o in 1992, fiind ceva nou pentru Romania. Abia in septembrie 1992 a luat nastere ca societate comerciala cu capital privat, fapt care le-a permis in prima faza desfasurarea activitatii de comert cu amanuntul. Ulterior, prin implicarea copiilor, a generatiei urmatoare, au reusit crearea unor departamente noi si cresterea companiei in ceea ce este ea astazi.

Investitia initiala a fost de aproximativ 100.000 de lei vechi, capitalul social necesar pentru infiintarea firmei in anul 1992.

"Cei 16 ani de existenta si munca sustinuta au schimbat profilul companiei. In prezent derulam activitati de import, procesare, ambalare, vanzare angro si distributie de peste congelat, afumat, marinat, sarat sau salate de icre", explica Tutuian.

Cifra de afaceri a avut o evolutie constanta in toti cei 16 ani de activitate. Astfel in 2005 firma a inregistrat 6,5 milioane lei (1,9 milioane euro), ajungand in 2006 la 9,4 milioane lei (2,8 milioane euro).

"Anticipam o crestere de cel putin 40%. Ne-am dublat capacitatea de productie, ne-am dublat capacitatea de depozitare cu temperatura controlata, clientii cresc, cadrul politic ne e favorabil. Avem oarecum toate premisele sa ne dezvoltam", este de parere Tutuianu. In privinta profitului, ea spune ca va creste si el, dar nu proportional cu cifra de afaceri.

Fiecare noua activitate din cele mentionate la inceput a presupus o noua investitie: utilaje, linii tehnologice, masini utilitare, instalatii frigorifice, forta de munca.

"Suntem concentrati pe diversitate. Acelasi peste poate costa 5-10-15 lei in functie de marime, origine, starea de procesare, ambalare sau perioada anului. Cele mai scumpe produse pe care le comercializam sunt fructele de mare, iar cele mai ieftine sunt cele din categoria pelagic, adica macrou sau hering", spune Tutuian.

Dar exista si "produse-motor" la care marja de profit este extrem de redusa, 2%-3%. "Noi le numim produse de legatura pentru ca atrag dupa ele vanzarea altora. Facand o medie, marja de profit nu depaseste 15-18%", explica Tutuianu.

Printre clientii Pestisorul de Aur se numara lanturile de hiper si supermarketuri, cash& carry precum Carrefour, Cora, Mega-Image, Auchan, Economat, dar si alti distribuitori care au logistica necesara pentru a pastra calitatea produselor si serviciilor firmei.

Costurile sunt proportionale cu veniturile si difera in functie de sezon. Vara mai mici, iarna mai mari, cu o medie de 1,5 milioane lei (46.000 euro), costuri fixe.

Clientii Pestisorul de Aur sunt persoane juridice. "Avem contracte in derulare numite generic 'de vanzare-cumparare'. Nu-i consideram clienti, ci parteneri, pentru ca interesul pana la urma este unul comun: sa multumim consumatorul final", spune Tutuianu.

Pestisorul de Aur este singura pescarie din Romania care afuma pestele printr-o metoda traditionala veche fara coloranti, fara injectarea produsului. "La Pestisorul de Aur ingredientele pentru pestele afumat sunt: peste si sare", explica unul dintre asociati.

Tutuian recunoaste ca sunt anumite produse pe care le introduce cu dificultate pe piata. "Uneori din cauza reticentei consumatorilor, alteori din lipsa personalului calificat care sa le promoveze corect. E o problema la nivel national de care nu a fost nici un sector ferit", crede ea. Insa, in opinia sa, exista un trend ascendent in privinta consumului de produse piscicole si rafinarea gusturilor. "Imediat dupa revolutie se consuma pestele intreg ca atare, s-a trecut prin '95-'96 la pestele decapitat si eviscerat, iar in prezent suntem la stadiul de filetare a produsului. Vor incepe usor semipreparatele si fructele de mare procesate cat mai aproape de stadiul final doar de 'pus in tigaie'", este de parere Tutuianu.

Ea spune ca a intampinat dificultati de tot felul: politice, economice, financiare, de personal. "Sunt probleme de care se loveste orice organizatie indiferent de marime si origine. Pana la urma toate pot fi rezolvate doar cu ajutorul partenerilor cu care ai decis sa pleci la drum: clienti, furnizori si angajati in aceeasi masura", explica asociata.

Afacerea a pornit cu 2 angajati, iar in prezent s-a ajuns la aproximativ 45. Tutuianu a precizat ca in continuare se concentreaza pe automatizarea proceselor tehnologice pentru reducerea costurilor si pe problemele generate de forta de munca.

Majoritatea firmelor din domeniu de pe piata europeana sunt afaceri de familie, tocmai datorita necesitatii de-a avea un fond practic de pornire, bazat pe experienta. De asemenea, in Pestisorul de Aur fiecare departament este coordonat si controlat de un membru al familiei si asta a fost unul dintre motivele dezvoltarii relativ rapide.

"Nu exista institutii care sa te informeze profesional despre peste. Chiar si marile lanturi de retail renunta uneori la cerintele de studii superioare si prefera oamenii crescuti pe malul marii sau al baltilor pentru angajare", spune Tutuian.

Pe termen scurt si mediu, cei de la Pestisorul de Aur au in vedere acoperirea cat mai ampla din punct de vedere geografic si promovarea produselor sub sigla proprie. "Ne-am concentrat pana acum pe vrac si am pierdut la capitolul 'notorietate', dar pana in toamna speram sa reusim promovarea produselor ambalate in principalele lanturi de retail", explica Tutuian, precizand ca pe termen lung vizeaza mentinerea ritmului de dezvoltare sustinut de pana acum care sa le permita vizarea realista a pozitiei de lider pe piata din Romania.